niedziela, 30 listopada 2008

Litewska muzyka współczesna

Wedle opowieści Babci powtarzanych mi przez moją Mamę Litwini mieli mieć piękne głosy i pięknie śpiewać. Mieli też w zwyczaju często się ze sobą spotykać, a podczas owych spotkań jednym z ich ulubionych zajęć było wspólne śpiewanie. Wziąwszy pod uwagę melodykę i rytm języka litewskiego nietrudno to sobie wyobrazić. Bardzo lubię brzmienie języka litewskiego, jego łagodność, melodyjność i miękkość.

Poniżej prezentuję kilka moich ulubionych utworów litewskich wykonawców. Na ten pierwszy natknąłem się zupełnie przez przypadek. Jonas ir Rasa “Teka saule”. Inne utwory tych wykonawców nie robią na mnie większego wrażenia, choć muszę też przyznać, że niewiele ich słyszałem. Natomiast ten zaskoczył mnie ciekawym połączeniem nowoczesnego brzmienia, wyraźnego tanecznego bitu i motywu folkowego. Teledysk ma też w sobie coś z tajemniczej atmosfery ballad Mickiewicza.



Żalvarinis z kolei to zespół, który znam dużo lepiej, a który miałem okazję słyszeć i oglądać na koncercie w Białymstoku w czerwcu 2008 r. To jeden z nielicznych zespołów, które brzmią doskonale i w studiu i na żywo. W swojej muzyce Litwini harmonijnie łączą mocne rockowe brzmienia z litewską muzyką folkową, choć chyba dużo bardziej pasowałoby określenie - ludową. Nie sposób też nie ulec urokowi trzech ślicznych wokalistek.





Żalvarinis - sermuonelis/2008



"As Kanapi Sejau"

2 komentarze:

Anonimowy pisze...

Hej!
Nie wiem, czy system powiadomi Cię o komentarzu do tak starego wpisu - mam nadzieję ;)
Moje pytanie: widzę, że masz w ulubionych linkach zakładkę: "Cita Europa/Другая Eвропа/The Other Europe". Co to było? bo link, niestety, nie działa.
Pytam dlatego, że szukam muzycznego projektu o nazwie "The Other Europe", i nic nie mogę znaleźć - a szczegółów nie znam :/ Może to było to? Jeśli tak - znasz jakiś nowy adres, gdzie można by szukać informacji?
Pozdrawiam serdecznie, z góry dzięki za odpowiedź!
katia

wschody słońca pisze...

Witaj,

Dawno już tam nie zaglądałem, ale powinienem mieć ten link, w którejś zakłądek w ulubionych. Sprawdzę, poszukam i dam Ci znać o rezultacie owych poszukiwań. Ale nie wydaje mi się, że był to projekt muzyczny - raczej strona internetowa poświęcona postrzeganiu Europy przez Białorusinów i Rosjan.

Pozdrawiam serdecznie


md

Katrynka - kontrasty

Puszcza Knyszyńska już od niepamiętnych czasów wydawała mi się być bramą do innego świata. Z Białostoczka była to zaledwie kilkunastominutow...